Ds. Betsy Nobel

Contactgegevens:
Mail: Predikant@kerk-ijhorst-dewijk.nl
Aanstelling voor 50% (gemiddeld 20 uur per week)
Werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag

Sinds 10 januari 2021 ben ik als predikant verbonden aan de Protestantse gemeente IJhorst-De Wijk. Graag stel ik mij aan u voor.

Op 12 februari 1963 werd ik geboren in Amsterdam. Deze geboorteplaats was min of meer toevallig, want mijn ouders waren binnenvaartschippers. Van jongs af aan had ik het idee om onderwijzeres te worden, dus na mijn middelbare schooltijd ging ik naar de Pedagogische Academie in Utrecht. Omdat er in die tijd weinig werk was in het onderwijs, werkte ik daarna een jaar als huiswerkbegeleider en vier jaar als groepsleidster op het internaat voor schipperkinderen, waar ik zelf ook had gewoond.

Ik ging met veel plezier naar één van de eerste samen-op-weg kerken in Nieuwegein. Omdat deze plaats een groeikern was, waren er veel leeftijdsgenoten en zat ik op een groot jongerenkoor en hadden we soos in de kerk. Ook ben ik met de kerk twee keer naar het toenmalige Oost-Duitsland geweest. Later toen ik Erik had ontmoet waren we beiden lid van een cantorij.

Inspirerende dominees, docenten en persoonlijke gebeurtenissen maakten dat ik steeds meer interesse kreeg in theologie en ik ging in Utrecht (toen de grootste theologische faculteit van Nederland) theologie studeren. Daar heb ik de breedte van de kerk goed leren kennen. Ik begon aan mijn studie met het idee om later dominee te worden. Het leek me een mooi beroep en dat is het ook.

Tijdens mijn studie werden onze eerste twee dochters geboren. Op mijn 34e was ik klaar met de studie en na een korte tijd als hulppredikant in Wijhe werd ik predikant in Terwolde en De Vecht. Daar werd ook onze derde dochter geboren. Ik ben daar 23 jaar predikant geweest met veel plezier. Het is de plek waar onze kinderen groot zijn geworden en waar ik het vak van predikant in de praktijk heb geleerd met alles wat daar bij komt kijken.
Inmiddels zijn alle kinderen het huis uit en werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Zo kwamen Erik in en ik in de prachtige pastorie in IJhorst te wonen.

Naast mijn werk hier in IJhorst en de Wijk ben ik ook voor 12 uur per week aan het werk als Dorpskerkambassadeur voor de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland en Utrecht vanuit de Dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland. Deze twee werkkringen vullen elkaar mooi aan.

Omdat mijn uren in IJhorst en de Wijk beperkt zijn, zal ik mij vooral richten op de kerkdiensten, het pastoraat, verbinding (binnen de gemeente en met de dorpen) en vernieuwing, zodat alle leeftijdsgroepen zich thuis kunnen voelen in onze gemeenschap.

Nu het nog coronatijd is, is het lastig om elkaar te leren kennen, maar neem gerust contact met mij op als u meer wilt weten of als u ergens mee zit, dan vinden we altijd een weg.