het Orgel

Het prachtige orgel dat tegenover de preekstoel de kerk siert, is in 1903 door de heren W. Koops en R. van Kleef geschonken aan de kerk. Orgelbouwer was de heer Proper, maar toen hij na enkele jaren een euvel moest verhelpen en hij daar een prijsopgaaf voor deed van ƒ595,- , vond de kerkeraad dat te veel. Later bleek dat de heer Ruif uit Dedemsvaart het mankement wou verhelpen voor ƒ90,- , en dat paste beter. Toen in 1988 het orgel nodig gerestaureerd moest worden, is dat mogelijk gemaakt door giften van J. Poortman en vele andere personen die niet met name worden genoemd. Daardoor kon het orgel enkele jaren niet gebruikt worden en kwam er voor tijdelijke vervanging een electronisch orgel.

De eerste die het nieuwe orgel bespeelde was E. Westerbeek, van 1904 tot 1909. In 1909 werd Willem v. d. Linde als organist benoemd voor ƒ125,-  per jaar. Hij is 46 jaar organist geweest in de kerk, met een onderbreking van 4 jaar. Het was Roelof Been Lzn die hem in 1942 voor 2 jaar verving en daarna diens zoon Lucas Been. In 1947 heeft v.d. Linde het weeropgepakt. In al die jaren kon hij bij verhindering ook een  beroep doen op zijn dochter Geesje. Het was in 1960 dat zijn kleindochter Geesje v.d.Linde op 14- jarige leeftijd  als organiste de zondagochtenddiensten begeleide.Ook zij werd bij verhindering wel eens vervangen, natuurlijk door haar grootvader maar ook door haar nichtje Jannie v.d.Linde. Ongeveer 57 jaar is een lid van de fam. v.d.Linde organist geweest in de IJhorster kerk. Wie voor 1904 het orgel bespeelde is niet bekend, wel werd er in dat jaar een orgeltrapper aangesteld , hij verdiende ƒ40,- per jaar. Toen in 1927 de electriciteit zich aandiende, deed Willem v.d. Linde het voorstel een electrische windmachine aan te schaffen, die ƒ300,- koste.