De nieuwe drieklassige school

de School

Wat ook jaren het beeld heeft bepaald in dit buurtschapje was de school. Er zal voor 1800 ongetwijfeld onderwijs gegeven zijn in IJhorst, want in dat jaar was Klaas Jan van Veen er onderwijzer. Verder is hierover helaas niet meer bekend. Wel is bekend dat in 1807 de inwoners van IJhorst toestemming kregen van de Landdrost van Overijssel op eigen kosten een  school te bouwen. In 1813 werd het éénklassige schooltje overgenomen door de gemeente. Het schooltje heeft er, met een tussentijdse verbouwing, tot 1904 gestaan. In dat jaar werd het vervangen  door een drieklassige nieuwe school, op een andere plek. In 1923 bleek ook deze te klein en werd er aan de zuidkant een lokaal bij aangebouwd. Een naast de school staand boerderijtje, met in het voorhuis een gelagkamer en  winkel, moest voor de uitbreiding worden afgebroken. Het boerderijtje werd bewoond door Gerrit Meesters, hij verruilde het pand met de gemeente met het ,,Meestershuis” (Kerkweg 16) In diezelfde tijd werd Koob EleveldHoofd van de school Koop Eleveld benoemd als hoofd van de school. Voor hem werd een onderwijzerswoning gebouwd (Kerkweg 2). In 1975 werd in de kern van het dorp een geheel nieuwe openbare school gebouwd. Na enkele jaren leeg te hebben gestaan, meende de gemeente dat de oude school plaats moest maken voor twee woningen. De afbraak kwam als een verrassing voor de bevolking van IJhorst. De afspraak was dat de oude school een andere bestemming zou krijgen. Op de plek van het in 2002 gerenoveerde kerkplein vond voor 1940 het schoolfeest plaats. Het was de Oranjevereniging 1898 (opgericht in 1898 en een andere vereniging dan de huidige Oranjevereniging) die dit feest organiseerde. Ook een optocht van versierde wagens was een onderdeel van het feest. De route begon bij de school en ging richting De Wijk. Bij het herenhuis ,,De IJhorst”, ging men het het ene hek in, voor het huis langs en via het andere hek weer naar de school. Bij het herenhuis werden de kinderen getracteerd op limonade. Op het het plein bij de school was een draaimolen opgesteld. Daar vonden verder verschillende spelletjes plaats, zoals zaklopen, koekhappen, etc.